Thursday, December 29, 2005

ehtiek praatje 24 januari (en op afroep)


Frans Stafleu was afgelopen zondag op vroegevogels, tegen het einde, zeer de moeite waard; zijn rap van de tong rollende inzichten smaakten naar en vroegen om meer, en dus stuurde ik mijn aandacht maar weer eens het web op, dit keer op zoek naar Frans.

dinsdag 24 januari 2006
Dierproef & Proefdier: Heiligt elk didactisch doel het middel? ---- Frans Stafleu
Plaats: Lawickse Allee 13, Wageningen -- Aanvang: 20.00 uur
Heiligt elk didactisch doel het middel?
Afgestudeerd dierenarts Frans Stafleu gaat eerst kort in op de geschiedenis van de dierproef en de plek die de dierproef in het onderwijs heeft gekregen. Om vervolgens in te gaan op belangrijke vragen uit de proefdier-ethiek. Door welke ethische redeneringen zijn dierproeven te rechtvaardigen of aan te vallen? Zijn dierproeven in het onderwijs te billijken? In de wet op dierproeven is onderwijs één van de doelen waarvoor dierproeven zijn toegestaan. Maar heiligt elk didactisch doel wel de middelen?


animalfreedom.org/paginas/column/jeroentrommelen 2.html De wereld van Volkert - Door Jeroen Trommelen. Met medewerking van Mac van Dinther. Dit artikel verscheen 16 mei 2002 in de Volkskrant. ---- Tijdens zijn studie in Wageningen was Volkert van der G. lid van het Inter Universiteir Overleg Diergebruik, een club van studenten die dierproeven weigerden en die bij voorkeur zouden verbieden. Frans Stafleu, tegenwoordig hoogleraar bij het Centrum voor Bio-ethiek en Gezondheidsrecht van de Universiteit Utrecht was oprichter van dat overleg en stelt vast dat er vooral 'hele nuchtere, redelijke studenten' bij zaten, naast een klein aantal radicalere types met wie het moeilijk discussiëren was. 'Mijn indruk is dat het om hoogstens enkele tientallen mensen gaat die zeer extreem denken', zegt Stafleu. Sommigen ken je, anderen niet. Het zijn mensen die in een
koker van waarheden zitten. Ze kunnen geen nuances aanbrengen en zijn bereid offers te brengen voor een betere wereld. Dat geldt ook voor de nertsenbevrijders. Bij die acties vinden veel dieren de dood, maar dat offer is dan gerechtvaardigd. Het verbaast me dat niemand de parallel trekt - maar volgens mij is dit de Nederlandse tak van het fundamentalisme. Elders uiten deze gevoelens zich via een godsdienst. Hier gebeurt het via extreme opvattingen over dieren.' Toch beschouwt ook Stafleu de vermoedelijke moordactie van Van der G. als een individuele daad, en daarmee als een dramatisch incident. 'Ik heb er zelf geen informatie over, maar in de krant heb ik gelezen dat hij overspannen was en net een kind had gekregen. Dat is een life event dat diep kan ingrijpen in iemands leven. Zeker als je tegelijkertijd denkt dat de wereld vergaat omdat er een dictator aan de macht dreigt te komen.'

0 Comments:

Post a Comment

<< Home